PostNordin uudet Pirkkalaan nousevat tilat koostuvat 4 000 neliömetrin kokoisesta terminaalista sekä 400 neliömetrin kokoisista toimistotiloista. 4,2 hehtaarin kokoiselle tontille tullaan rakentamaan myöhemmin myös 7 000 neliömetrin kokoinen varastorakennus, johon PostNordilla on etuvuokraoikeus. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä uusissa tiloissa ensi kesänä.
Oikeiden kumppanien valinta on tärkeä osa onnistumista.
Uusi terminaali on osa PostNordin verkostostrategiaa, jonka keskiössä ovat omat terminaalit kotimaan liikenteen, tuontiliikenteen ja vientiliikenteen kannalta strategisissa kaupungeissa Vantaalla, Turussa ja Tampereen kupeella. Yhtiö siirtyi uusiin tiloihin Turussa 2019 ja Vantaalla aiotaan ottaa uusi terminaali käyttöön viimeistään 2022.
Aikataulu hallittu järkevin hankinnoin
Uudet Pirkkalan tilat rakennuttaa logistiikkakiinteistöjen rakentaja NREP Logicenters. Hankkeen KVR-urakan voitti Jatke Pirkanmaa Oy.
- Tilaaja on hankkinut tontin ja kilpailuttanut urakan. KVR-urakoitsijana vastaamme nyt hankkeen viemisestä eteenpäin. Arkkitehtisuunnittelun tekee meille Ramboll Harri Mutkan ollessa pääsuunnittelija. Rakennesuunnittelusta vastaa Suunnittelutalo PPG:n Joonas Saari. Olemme ostaneet itse rakennustyöt. aika pitkälle alihankkijoilta. Rungon toimittaa suunnittelun ja asennuksen sisältävällä kaupalla Beam-Net ja kattoelementit samoin Lapwall. Julkisivun pelti-uretaani-pelti -elementit ja niihin liittyvät julkisivutuotteet ostimme Inveco Oy:ltä, jonka toimittamat Izopanel-tuotteet asentaa meille Viken Pelti, kuvaa hankekokonaisuutta Jatkeen työpäällikkö Aaro Rytky.
- Tässä on tehty todella nopealla aikataululla rungon suunnittelu, valmistus ja asennus toimintamme arvoja eli aikataulujen varmuutta sekä toiminnan luotettavuutta ja joustavuutta seuraten.
- Oikeiden kumppanien valinta on tärkeä osa onnistumista. Ja se, että on yhdessä hyvässä hengessä haettu hyvään lopputulokseen tuovat sopivat ratkaisut, jotka on lyöty kiinni porukalla, Rytky lisää.
Inveco toimitti PostNordille tehtävään kohteeseen yhteensä noin 4000 m2 IzoWall PIR+ -seinäelementtejä, joiden väri on RAL 9006.
Nopeaa rakentamista palvelevat myös julkisivun 140 mm paksut Izopanel-sandwichelementit, joiden rakenne on pelti-uretaani-pelti. Inveco toimitti PostNordille tehtävään kohteeseen yhteensä noin 4000 m2 IzoWall PIR+ -seinäelementtejä, joiden väri on RAL 9006. Kohteessa käytettävä uretaanisandwich-elementti on täydellinen valmisosa, koska se sopii myös rakennuksen ainoaksi kuorirakenteeksi. Seinäelementtien lisäksi Invecon toimitukseen kuuluivat viimeistelylistat sekä kiinnitys- ja tiivistystarvikkeet sandwich-elementtien asennusta varten.
Rakenne palvelee logistiikkaa
PostNordille nyt tehtävä rakennus on pääosin hallimaista tilaa. Rakennuksen pituus on vajaat sata ja leveys noin 45 metriä. Toteutusluokan EXC3 mukaisesti tehdyn rungon pilarit kulkevat julkisivureunoilla pääosin kuuden metrin välein ja kannattavat 45 metriä pitkiä ja korkeimmalta kohdaltaan 4,80 metriä korkeita harjamallisia ristikoita.
- Kurikantien puolella on kaksikerroksista toimisto-osaa sekä IV-konehuonetilaa sen päällä. Lisäksi siellä on maan tasolla paikalla valuna tehty väestönsuojatila, joka toimii käytön aikana apteekkitavaravarastona ja siivoustarviketilana. Muuten rakennus on elementtirakenteinen. Sokkelin betonielementtien aukotus palvelee logistiikkatoimintoja. Kurikantieltä katsottuna oikealla pitkällä sivulla on lastaussiltoja isommille ja vasemmalla pienemmille autoille, kertoo hanketta Jatkeella vastaavana työnjohtajana käynnistänyt Hannu Nikula.
Tiukka aikataulu isoin haaste
Hankkeen liikkeellelähtö hidastui hieman rakennusluvan odottelun takia. Kun valmistumisajasta tinkiminen ei tule kysymykseen, on tänä syksynä paiskittu töitä monessa paikassa turhia lekottelematta, että PostNord pääsee tuomaan omaan toimintaansa liittyvät järjestelmät ja kalusteet sovittuun aikaan keväällä 2021.
- Tässä otettiin riskillä vähän etuottoa rungon kanssa, mutta silti suunnittelu, valmistus ja asennus on siis tehty todella vauhdikkaasti. Teräsrungon pystytys alkoi lokakuun puolivälissä ja oli pääosin valmis jo marraskuun alussa.
- Käytännössä päärunko on asennettu ensin. Sitten olivat muodossa sokkelielementit seinä kerrallaan ja niiden jälkeen alkoi Izopanel- julkisivuelementtien asennus. Kattoelementit asennetaan, kun julkisivun, jossa pääsisäänkäynnin kohta tehdään lasiseinärakenteena, elementit ovat paikallaan. Julkisivussa on aukotuksia lähinnä ovien sekä toimisto-osan ikkunoiden kohdalla.
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Teräsrakenne lehdessä 4/2020.